Čtyřky a pětky jen výjimečně. Na Březových Horách najíždějí na nový systém hodnocení i výuky
23. března 2021 (06:33)
foto: pribram.cz
Nový přístup k hodnocení žáků ocení i tzv. soft skills a odmítá například klasické bodování testů. Výuka má být zábavná a změřená na dovednosti, přinese tedy i vyšší nároky na její přípravu.
Od nového školního roku zavede příbramská základní škola na Březových Horách nový koncept výuky a hodnocení. „K zásadním změnám mě vedlo zjištění České školní inspekce, které se zabývá oblíbeností školy mezi dětmi,“ zmiňuje hlavní impuls ředitel ZŠ Březové Hory Josef Strejc. Uvedený výzkum TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) z roku 2019 u žáků čtvrtých ročníků potvrdil, že ti z České republiky chodí do školy – v porovnání s vrstevníky z ostatních zemí EU – nejméně rádi. Obliba školy u českých žáků navíc nestoupá, naopak má podle závěrů studie mírně klesající tendenci.
S výrokem, zda chodí do školy rádo, souhlasilo v roce 2019 66 % oslovených. „Tento stav chceme změnit a školu žákům zatraktivnit,“ je rozhodnut Josef Strejc. Výuka má být zábavná a zaměřená na v životě potřebné dovednosti, jako jsou komunikace, empatie, leadership či schopnost řešit různé problémové a nové situace.
Stará vs. nová praxe
Nové metody výuky a hodnocení žáků škola oficiálně spustí od září, vzdělávací praxi mění ale již teď. „V druhém pololetí letošního školního roku jsme měli novou vizi pilotně ověřovat. Bohužel v on-line prostředí je realizace mnohem složitější, ale snažíme se o to,“ říká Josef Strejc.
Nové metody výuky a hodnocení žáků škola oficiálně spustí od září, vzdělávací praxi mění ale již teď. „V druhém pololetí letošního školního roku jsme měli novou vizi pilotně ověřovat. Bohužel v on-line prostředí je realizace mnohem složitější, ale snažíme se o to,“ říká Josef Strejc.
Klasický způsob vedení hodiny většinu žáků nudí a nepodněcuje k zapojení se, jak popisuje Josef Strejc: „Učitel přijde do třídy a za pomoci pár aktivních žáků zopakuje předchozí látku. Následuje výklad nové látky způsobem frontální, hromadné výuky a na konci hodiny se vše zopakuje.“
Nově budou učitelé plnit spíše roli moderátorů, což ovšem vyžaduje náročnější přípravu. „Učitel dětem rozdá zajímavý text a rozdělí je do dvojic. Ti si jej pročítají a pracují s ním například metodou takzvaných INSERT značek nebo domýšlením příběhu. Ve dvojici pak diskutují,“ vysvětluje Josef Strejc. Po určité době se pak debatující skupinky zvětšují – na čtveřici a následně na osmici. Pedagog průběžně svým svěřencům pomáhá a podporuje je v konverzaci.
„Na závěr hodiny probíhá soud. Každá skupina vysílá své právníky, kteří obhajují své zájmy na základě vydiskutovaných argumentů,“ pokračuje Josef Strejc. Úvodní text je totiž nastaven tak, aby bylo možné zvolit mezi dvěma protichůdnými názory. Hodina končí tím, že soudce vyřkne svůj ortel.
Všichni, kdo se zapojí, mají za jedna
Žáci, kteří pracují, jsou za svoji aktivitu odměněni jedničkou. Důraz bude škola klást na pozitivní motivaci, což znamená, že téměř vymizí známky jako čtyřka a pětka. „Pětka je pro žáky demotivační a nikomu neprospívá, naopak u žáků vyvolává neurózy a stavy úzkosti,“ zdůvodňuje Josef Strejc.
Žáci, kteří pracují, jsou za svoji aktivitu odměněni jedničkou. Důraz bude škola klást na pozitivní motivaci, což znamená, že téměř vymizí známky jako čtyřka a pětka. „Pětka je pro žáky demotivační a nikomu neprospívá, naopak u žáků vyvolává neurózy a stavy úzkosti,“ zdůvodňuje Josef Strejc.
Kromě klasického známkování budou využívány další způsoby zpětné vazby, např. za inovativní nebo kreativní nápad (hodnocení good idea), dobrou skupinovou práci (team work) a individuální práci na vynikající úrovni podle možností žáka (excellent job). Děti budou za práci také různě odměňováni – diplomy, medailemi nebo razítky.
Odmítavě se Josef Strejc staví k porovnávání jednotlivců i výsledků: „Obrovskou chybou je srovnávání žáků mezi sebou. Demotivuje to všechny zapojené žáky a nemá žádné pozitivní důsledky pro edukaci.“ Za neakceptovatelné považuje nový přístup klasické bodování testů. Důraz klade na diferenciaci učiva, kdy nelze zadat celé třídě stejný test, a individuální intelektuální možnosti žáků.
Uvidíme po zápisu
Ještě před vypuknutím bouřlivých debat je třeba uvést, že březohorská ZŠ se frontální výuky zcela nezbaví, některá témata se podle názoru školy jinak vyučovat nedají. „Tím, že žákům nabízíme pestré a zajímavé aktivity, zlepšujeme jejich vztah k předmětu i své osobě, takže mnohem lépe přijímají i nezábavné činnosti, kterým se nelze vždy vyhnout,“ podotýká Josef Strejc. Moderními procesy, k nimž patří třeba učení ostatních a kritické myšlení, se také zvyšuje míra zapamatovatelných poznatků.
Ještě před vypuknutím bouřlivých debat je třeba uvést, že březohorská ZŠ se frontální výuky zcela nezbaví, některá témata se podle názoru školy jinak vyučovat nedají. „Tím, že žákům nabízíme pestré a zajímavé aktivity, zlepšujeme jejich vztah k předmětu i své osobě, takže mnohem lépe přijímají i nezábavné činnosti, kterým se nelze vždy vyhnout,“ podotýká Josef Strejc. Moderními procesy, k nimž patří třeba učení ostatních a kritické myšlení, se také zvyšuje míra zapamatovatelných poznatků.
Děti nový styl hodin baví a také reakce rodičů na neotřelé zásady je prý vesměs pozitivní, i když kvůli nevyzkoušenému konceptu vyjadřují určité obavy. První reálnou odpovědí na zavedení nové vzdělávací vize bude nadcházející zápis. „Podle počtu prvňáčků uvidím, jak se mi povedlo oslovit veřejnost,“ dodává Josef Strejc.
foto: pribram.cz
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková