Chybí motivace k učení nebo je tu jiné trápení? Školní odborníci pomáhají i na dálku
2. března 2021 (11:31)
foto: pribram.cz
Tým poradenského pracoviště v Základní škole Bohutín konzultuje problémy s žáky a jejich rodiči on-line.
Distanční výuka trvá s různě dlouhými přestávkami téměř rok. Plnění školních povinností on-line je pro většinu zainteresovaných již standardem, kromě pedagogů pracují na dálku také další odborníci ve školách – psychologové, výchovní poradci nebo speciální pedagogové. Problémy, které obvykle řeší, totiž nemizí. Naopak se mohou v době distančního vzdělávání prohlubovat.
Pro děti a rodiče jsme tu pořád
„Stále platí možnost kontaktovat školní psycholožku, speciální pedagožku, školní metodičku prevence nebo výchovnou poradkyni v případě, že máte potíže s učením, nevíte, jak si rozvrhnout učivo a jak se učit, nebo si nemáte s kým promluvit,“ obrací se na rodiče a žáky na svých webových stránkách Základní škola Bohutín.
„Stále platí možnost kontaktovat školní psycholožku, speciální pedagožku, školní metodičku prevence nebo výchovnou poradkyni v případě, že máte potíže s učením, nevíte, jak si rozvrhnout učivo a jak se učit, nebo si nemáte s kým promluvit,“ obrací se na rodiče a žáky na svých webových stránkách Základní škola Bohutín.
V ZŠ Bohutín funguje plně obsazené školní poradenské pracoviště (ŠPP) dlouhodobě a poskytuje bezplatné poradenské a konzultační služby žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům. „Na odborníky se rodiče a žáci obracejí zejména s obtížemi v učení, výchovnými a vztahovými problémy,“ vysvětluje ředitelka ZŠ Bohutín Lada Králová. Tým ŠPP je v současné době k dispozici on-line nebo jinou alternativní formou komunikace.
Pomoc s time managementem
Odborná pomoc je propojená a vytváří „záchrannou síť“ pro zachycení vzdělávacích i osobních starostí. Při běžném fungování školy vstupují školní metodička prevence a školní psycholožka do tříd, kde vedou programy pro zlepšení a udržení dobrých vztahů a nastavení pozitivní atmosféry. S psycholožkou konzultují rodiče a žáci potíže s učením a ve spolupráci se speciální pedagožkou je žákům poskytována přímo ve škole reedukace a podpora při nácviku čtení, psaní a počítání.
Odborná pomoc je propojená a vytváří „záchrannou síť“ pro zachycení vzdělávacích i osobních starostí. Při běžném fungování školy vstupují školní metodička prevence a školní psycholožka do tříd, kde vedou programy pro zlepšení a udržení dobrých vztahů a nastavení pozitivní atmosféry. S psycholožkou konzultují rodiče a žáci potíže s učením a ve spolupráci se speciální pedagožkou je žákům poskytována přímo ve škole reedukace a podpora při nácviku čtení, psaní a počítání.
„Na školní psycholožku se obracejí rodiče a žáci i individuálně, s osobními či rodinnými problémy. Kromě řešení školních nesnází přicházejí například v rozvodových situacích, při psychiatrickém onemocnění v rodině, pocitech úzkosti, nejistoty, strachu či smutku,“ popisuje situace, se kterými se škola rovněž setkává Lada Králová. Distanční výuka přinesla další otázky. Vedle konkrétních nedostatků s učením, chybí dětem motivace k plnění školních povinností nebo dovednost správně si naplánovat čas strávený učením.
Postupujeme týmově
Pracovní náplní metodičky prevence je eliminace sociálně patologických jevů. „Sledujeme absenci a změny v chování dětí. Snažíme se získávat jejich důvěru a spolupracovat s rodinami, což se nám již mnohokrát vyplatilo,“ potvrzuje Lada Králová fakt, že při užším vzájemném kontaktu lze včas zabránit případnému rizikovému chování.
Pracovní náplní metodičky prevence je eliminace sociálně patologických jevů. „Sledujeme absenci a změny v chování dětí. Snažíme se získávat jejich důvěru a spolupracovat s rodinami, což se nám již mnohokrát vyplatilo,“ potvrzuje Lada Králová fakt, že při užším vzájemném kontaktu lze včas zabránit případnému rizikovému chování.
Komunikaci s rodiči žáků nebo pedagogicko-psychologickou poradnou má na starosti výchovná poradkyně, která v případě potřeby zaštiťuje také vypracování individuálních vzdělávacích plánů. Od podzimu pak spolu se školní psycholožkou nabízí kariérní poradenství a volbu dalšího studia u žáků odcházejících na víceletá gymnázia, střední školy a učiliště.
„Samozřejmostí je na naší škole týmová spolupráce nejen v rámci školního poradenského pracoviště, ale se všemi třídními učiteli a ostatními pedagogy, což je výhodou zejména při řešení komplikovanějších situací,“ dodává Lada Králová.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková