Češi upřednostňují nákup vánočních dárků on-line
20. prosince 2024 (11:30)
foto: Pixabay / Ilustrační foto
Zákazníci dávají přednost e-shopům. Za dárky utratí v průměru 10 tisíc korun.
Co pod ním v českých rodinách bude dominovat? Žádné překvapení se nekoná a trend kopíruje předchozí roky. Podle průzkumů Češi často darují elektroniku, stále oblíbenější jsou poukázky na zboží v různých hodnotách. Je to logické. Nemusíte přemýšlet co koupit, a obdarovaný si sám vybere. Samozřejmě že nebudou chybět další oblíbené a stále se opakující kategorie dárků. Mezi nimi jsou to hračky, knihy, oblečení, domácí potřeby, ale i stále častější zážitky.
V kamenných prodejnách nakupuje jen tři procenta zákazníků
Podle průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) plánují spotřebitelé utratit za vánoční dárky více než 10 000 Kč. Zákazníci často kombinují nákupy v e-shopech a kamenných obchodech, přičemž 65 % dotázaných volí tuto kombinaci, 32 % nakupuje pouze on-line a pouze 3 % preferují výhradně kamenné prodejny.
Pokud plánujete objednávat dárky on-line, je vhodné tak učinit co nejdříve, aby byly doručeny včas. Kalendář letos nahrává i opozdilcům, kteří dosud s objednávkou dárků váhali. Zboží, které mají e-shopy skladem, by mělo dorazit na určenou adresu před Štědrým dnem. Do vlastních výdejen či samoobslužných boxů internetových obchodů ale můžou nakupující objednávat prakticky až do Štědrého dne.
Podle průzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) plánují spotřebitelé utratit za vánoční dárky více než 10 000 Kč. Zákazníci často kombinují nákupy v e-shopech a kamenných obchodech, přičemž 65 % dotázaných volí tuto kombinaci, 32 % nakupuje pouze on-line a pouze 3 % preferují výhradně kamenné prodejny.
Pokud plánujete objednávat dárky on-line, je vhodné tak učinit co nejdříve, aby byly doručeny včas. Kalendář letos nahrává i opozdilcům, kteří dosud s objednávkou dárků váhali. Zboží, které mají e-shopy skladem, by mělo dorazit na určenou adresu před Štědrým dnem. Do vlastních výdejen či samoobslužných boxů internetových obchodů ale můžou nakupující objednávat prakticky až do Štědrého dne.
Inspirací bývají obdarovávaní
A kde vůbec Češi berou inspiraci pro nákup dárků? Jak ukázal vánoční výzkum APEK, tak nejčastěji přímo od obdarovávaného, a to u více než 60 % dotázaných. Velká část nakupujících se ale rozhoduje živelně (36 %), na základě doporučení známých či rodiny (35 %) či přímo na stránkách e-shopů (34 %).
Sociální sítě jako zdroj inspirace uvedlo překvapivě jen 17 % respondentů, influenceři jich údajně ovlivní pouze 5 %. „Je vidět, že zdrojů inspirace je opravdu hodně. Přání našich blízkých je ale stále nejlepší sázkou na jistotu. Na druhou stranu to pravé překvapení může přinést právě doporučení, které najdeme v některém z oblíbených e-shopů,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
A kde vůbec Češi berou inspiraci pro nákup dárků? Jak ukázal vánoční výzkum APEK, tak nejčastěji přímo od obdarovávaného, a to u více než 60 % dotázaných. Velká část nakupujících se ale rozhoduje živelně (36 %), na základě doporučení známých či rodiny (35 %) či přímo na stránkách e-shopů (34 %).
Sociální sítě jako zdroj inspirace uvedlo překvapivě jen 17 % respondentů, influenceři jich údajně ovlivní pouze 5 %. „Je vidět, že zdrojů inspirace je opravdu hodně. Přání našich blízkých je ale stále nejlepší sázkou na jistotu. Na druhou stranu to pravé překvapení může přinést právě doporučení, které najdeme v některém z oblíbených e-shopů,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz / Asociace pro elektronickou komerci / se souhlasem
autor: Karel Hutr