Češi nasedli na kola a obchodníkům na Příbramsku zvedli prodeje o stovky procent
7. ledna 2021 (08:51)
foto: pribram.cz
Ke stále sílícímu trendu v cyklistice patří elektrokola, která jsou řešením pro seniory nebo „sváteční“ sportovce, aby bez obtíží dojeli do vytyčeného cíle. Například na některý z vrcholků Brd.
Uplynulý rok znamenal pro naši společnost omezené možnosti pohybu a cestování. Našli jsme si ale nové způsoby, jak se „vydýchat“ z nedobrovolné izolace. Běžně prázdné cesty v okolí Příbrami se zaplnily pěšími turisty. Pandemie přihrála nečekaně masivní boom také cyklistickému sportu.
Stěžejní činností firmy Bikedream.cz z Rožmitálu pod Třemšínem je provoz internetového obchodu s nabídkou pro cyklistiku. „Převažují zákazníci mimo region Příbramska a celorepublikově nastal v loňském roce nárůst prodejů v řádech několika set procent. Stejnou informaci vám sdělí každý prodejce, velkoobchody a výrobci kol jsou vyprodaní,“ říká provozovatel e-shopu Vladimír Ondřejek.
Cyklo-market.cz kombinuje prodej na e-shopu a v kamenném obchodě v Novém Kníně. „Meziročně vzrostl prodej v roce 2020 o zhruba tři sta procent, u doplňků a vybavení došlo k nárůstu o dvě stě procent,“ uvádí Petr Šiška z tohoto obchodu.
Elektrokola tolerují nízkou fyzičku
Z klasických kol přecházejí cyklisté stále častěji na kola s elektrickým pohonem. „O elektrokola se zájem zvyšuje každoročně, stejně tak o lehká dětská kola. Dospělí se více zaměřují na kola s pohonem 1x11 nebo 12, což je dáno spíše nabídkou výrobců,“ objasňuje Petr Šiška.
Z klasických kol přecházejí cyklisté stále častěji na kola s elektrickým pohonem. „O elektrokola se zájem zvyšuje každoročně, stejně tak o lehká dětská kola. Dospělí se více zaměřují na kola s pohonem 1x11 nebo 12, což je dáno spíše nabídkou výrobců,“ objasňuje Petr Šiška.
„Jako přínos elektrifikace jízdních kol vidím možnost starších ročníků udržet si fyzickou kondici, a přitom nepřetěžovat organismus náročným profilem terénu nebo objemem kilometrů. Nesportující veřejnosti umožňují elektrokola objevovat pro ně do té doby fyzicky nedostupné cesty, terény a povzbuzovat cyklisty jedoucí na standardních jízdních kolech ‚přidej‘,“ popisuje pozitiva Vladimir Ondřejek.
Po technické stránce preferuje Vladimír Ondřejek elektrokola s možností odpojení pohonu elektromotoru (bez následného odporu motoru při jízdě) a zároveň jeho operativní demontáže včetně baterie, kdy lze poté elektrokolo používat stejně jako neelektrické jízdní kolo.
Brdy jen na jeden den
Místní nezpochybnitelnou devizou pro rozvoj cykloturistiky jsou Brdy, během loňského léta zde přibylo téměř 300 kilometrů značených cyklotras. „Vesměs všechny zpřístupněné cesty v CHKO Brdy jsou dnes již pojmenované, názvy označené tabulkou, včetně značení cyklostezek. Cesty se nemění, ale stále je co objevovat,“ doporučuje Vladimír Ondřejek.
Místní nezpochybnitelnou devizou pro rozvoj cykloturistiky jsou Brdy, během loňského léta zde přibylo téměř 300 kilometrů značených cyklotras. „Vesměs všechny zpřístupněné cesty v CHKO Brdy jsou dnes již pojmenované, názvy označené tabulkou, včetně značení cyklostezek. Cesty se nemění, ale stále je co objevovat,“ doporučuje Vladimír Ondřejek.
Zatímco zatížení CHKO Brdy turisty a cyklisty vnímá Vladimír Ondřejek s ohledem na dostupnost oblasti jako extrémní, zůstává podle něj obchodní benefit zpřístupněného bývalého vojenského prostoru nulový: „Ekonomický přínos pro zdejší podnikatelskou sféru nevidím. Vzhledem k dobré dostupnosti Brd z Prahy a Plzně návštěvníci najednou a odjedou. Pouze zlomek turistů hledá v regionu ubytování.“
Analýze turistického potenciálu a návrhu možných řešení pro rozvoj turismu na Příbramsku se věnuje tzv. Koncepce turistického ruchu, kterou na podzim loňského roku schválilo zastupitelstvo města Příbram. Jako jedno ze slabých míst rozvoje turismu dokument zmiňuje nedostatečnou ubytovací kapacitu v regionu.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková