Češi častěji používají mobilní aplikace pro turisty, roste věk uživatelů
9. července 2022 (07:52)
foto: pribram.cz / Tomáš Pečenka
Především lidé starší generace si zvykají na mobilní aplikace a QR kódy.
Češi při cestování stále častěji používají mobilní aplikace pro turisty. Například u aplikace cestovatelského portálu Kudy z nudy, který provozuje státní agentura Czechtourism, za červen přibylo 2000 nových instalací na přibližně 85.000. Rostoucí zájem sleduje také český start-up SmartGuide vyvíjející řešení pro publikování digitálních audioprůvodců. Za poslední dva roky zpětinásobil počet uživatelů na současných zhruba půl milionu, z toho asi 100.000 tvoří Češi. Průměrný věk jeho uživatelů vzrostl o devět let na 44 roků.
Především lidé starší generace si podle výkonného ředitele SmartGuide Jana Doležala zvykají na mobilní aplikace a QR kódy. Dříve s nimi neuměli pracovat, ale v souvislosti s pandemií koronaviru a zavedením digitálních očkovacích certifikátů s QR kódy si rozšířili dovednosti. "Za poslední dva roky jsme zaznamenali razantní navýšení uživatelů, kteří se řadí spíše ke starším ročníkům. Jsou to lidé, kteří se naučili cestovat před 20 či 30 lety s papírovými průvodci. Nyní si jsou však vědomi toho, že není nezbytně nutné kupovat si kvůli cestování nákladné, objemné a rychle zastaralé knihy," uvedl. Doplnil, že se velmi rozrostla skupina uživatelů starších 60 let.
Aplikaci SmartGuide využívají přibližně ze dvou třetin muži. V dřívějším průzkumu start-upu někteří uživatelé přiznali, že při cestování chtějí partnerku oslnit znalostí daného místa a potřebují ukázat, že se neztratí, řekl Doležal.
První verze aplikace SmartGuide vznikla v roce 2017, projekt byl oficiálně založen o rok později. Pro publikování svých průvodců aplikaci používají desítky tuzemských destinací i nejznámější místa pro celém světě. Mezi klienty firmy patří například Switzerland Tourism, Prague City Tourism, Singapore National Heritage Board, Dubai Tourism či Deutsche Bundesbahn.
Tipy na výlety v tuzemsku obsahuje aplikace portálu Kudy z nudy. V nově vydané verzi mají uživatelé podle mluvčí CzechTourism Štěpánky Filipové k dispozici mapu s přehledem oblíbených navštívených akcí a aktivit. "Přibyly zajímavosti k objevení v okolí každé aktivity; veřejné a komunitní zahrady, lokální potraviny a více než 12.000 bezbariérových míst," řekla. Další drobné úpravy na základě návrhů a připomínek uživatelů agentura podle ní chystá, ale vzhledem k omezenému rozpočtu nyní neplánuje rozsáhlý rozvoj.
Stále většímu zájmu se podle Filipové těší i samotný web Kudy z nudy. Jeho návštěvnost loni překročila 21,5 milionu, což byl meziroční nárůst o 14 procent. Počet uživatelů se proti roku 2020 zvýšil o 16 procent na 10,7 milionu. Webové stránky navštěvují v 60 procentech ženy, nejčastěji jsou návštěvníci ve věku 24 až 44 let, doplnila Filipová.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz/ ČTK
autor: Tomáš Pečenka