Buršík: Starosta má vystupovat rozhodně a uvažovat strategicky
VOLBY/PR
14. září 2022 (06:27)
foto: Martin Buršík/se souhlasem
Martin Buršík (44) není v komunální politice žádným nováčkem. V uplynulých čtyřech letech byl 1. místostarosta a ekonom města Příbram. Nyní usiluje o funkci starosty. „Starosta musí vystupovat tvrdě ve prospěch občanů, mít vizi, energii a kvalitní tým okolo sebe. Musí jednat strategicky, a ne pouze látat,“ říká lídr politického uskupení Příbram 2030, které kandiduje v zářijových komunálních volbách.
V minulých komunálních volbách jste kandidoval za hnutí ANO. Proč jste se nyní rozhodl pro jinou volební stranu?
V roce 2016 jsem vstoupil do ANO, protože jsem chtěl být politicky aktivní a oslovil mě styl bývalého příbramského starosty Jindřicha Vařeky. Postupem času jsem ale pozoroval, že se se svými kolegy stále častěji rozcházím v pohledu na důležitá témata a hodnoty. S celostátním směřováním hnutí v posledních letech se naprosto neztotožňuji. Dalším hlavním důvodem je to, že zakládám profesní organizaci ekonomů měst ČR, která bude sdílet know-how a dobrou praxi v hospodaření měst. A tam při založení potřebuji být apolitický, tedy bez politické příslušnosti k parlamentní straně.
V roce 2016 jsem vstoupil do ANO, protože jsem chtěl být politicky aktivní a oslovil mě styl bývalého příbramského starosty Jindřicha Vařeky. Postupem času jsem ale pozoroval, že se se svými kolegy stále častěji rozcházím v pohledu na důležitá témata a hodnoty. S celostátním směřováním hnutí v posledních letech se naprosto neztotožňuji. Dalším hlavním důvodem je to, že zakládám profesní organizaci ekonomů měst ČR, která bude sdílet know-how a dobrou praxi v hospodaření měst. A tam při založení potřebuji být apolitický, tedy bez politické příslušnosti k parlamentní straně.
Týká se to celostátní politiky, nebo jen Příbrami?
Platí to v obou případech. Rozkol mezi mnou a hnutím ANO lze vypozorovat i na tématech, která jsem během svého působení na pozici místostarosty prosazoval – parkovací systém, vizuální smog, cyklostezky, zapuštěné kontejnery a další. Tato témata ani nebyla v programu hnutí ANO, za jejich prosazení jsem musel tvrdě bojovat. Na druhou stranu jsme společně realizovali mnoho důležitých staveb a oprav, které byly v programu ANO a které jsou dobré pro město bez ohledu na stranickou příslušnost.
Platí to v obou případech. Rozkol mezi mnou a hnutím ANO lze vypozorovat i na tématech, která jsem během svého působení na pozici místostarosty prosazoval – parkovací systém, vizuální smog, cyklostezky, zapuštěné kontejnery a další. Tato témata ani nebyla v programu hnutí ANO, za jejich prosazení jsem musel tvrdě bojovat. Na druhou stranu jsme společně realizovali mnoho důležitých staveb a oprav, které byly v programu ANO a které jsou dobré pro město bez ohledu na stranickou příslušnost.
Stále jste příbramským místostarostou. Jaký máte vztah k současnému starostovi za hnutí ANO?
S panem starostou máme korektní pracovní vztahy, prožili jsme spolu na radnici čtyři roky, a to je při každodenní komunikaci a práci kus společného života. Je třeba zdůraznit, že Honza Konvalinka si mě do týmu nevybral, musel pracovat s tím, co nastavil po volbách v roce 2018 pan Vařeka. Po Honzově nástupu do funkce starosty jsme našli společnou cestu, určili si priority a šli za nimi. Ale to nic nemění na tom, že bych osobně město řídil trochu jinak.
S panem starostou máme korektní pracovní vztahy, prožili jsme spolu na radnici čtyři roky, a to je při každodenní komunikaci a práci kus společného života. Je třeba zdůraznit, že Honza Konvalinka si mě do týmu nevybral, musel pracovat s tím, co nastavil po volbách v roce 2018 pan Vařeka. Po Honzově nástupu do funkce starosty jsme našli společnou cestu, určili si priority a šli za nimi. Ale to nic nemění na tom, že bych osobně město řídil trochu jinak.
Jak?
S větší odvahou bych se postavil proti nelegální činnosti ve městě, zákony musí platit pro každého. Když vyřešit ubytovny neumí stát, musí se do čela postavit starosta a jít cílevědomě kupředu, dokud není hotov. Měl by spravedlivě prosazovat rozpočet a personální zdroje na všechny oblasti rozvoje města. Starosta musí mít vizi, energii a kvalitní tým okolo sebe. Musí jednat strategicky, ne pouze látat. U současného pana starosty mi chybí také větší rozhodnost. Proto jsem se ostatně rozhodl v letošních volbách kandidovat v čele uskupení Příbram 2030.
S větší odvahou bych se postavil proti nelegální činnosti ve městě, zákony musí platit pro každého. Když vyřešit ubytovny neumí stát, musí se do čela postavit starosta a jít cílevědomě kupředu, dokud není hotov. Měl by spravedlivě prosazovat rozpočet a personální zdroje na všechny oblasti rozvoje města. Starosta musí mít vizi, energii a kvalitní tým okolo sebe. Musí jednat strategicky, ne pouze látat. U současného pana starosty mi chybí také větší rozhodnost. Proto jsem se ostatně rozhodl v letošních volbách kandidovat v čele uskupení Příbram 2030.
Některá z témat, která jste prosazoval ve vedení města, se stala součástí programu nového politického uskupení Příbram 2030, které jste založil. Která to jsou?
Hodně lidí v Příbrami trápí parkování. Jsem rád, že se mi podařilo prosadit parkovací systém, který občanům do budoucna znatelně zlepší možnosti zaparkovat v blízkosti bydliště a všem poskytne více volných míst pro krátkodobé parkování po celém městě. Nyní musíme být trpěliví. Jde bohužel o projekt, který nelze uvést v život během několika měsíců. Jsou potřeba studie, mnoho příprav po technické, investiční a informační stránce. Nyní je proces spuštění na úřednících, předpokládám jej na jaře 2023. Důležité je, že jsme přišli s funkčním systémem, to je obrovský úspěch. Věřím, že v dlouhodobém horizontu půjde o zcela zásadní krok k vyřešení problémů s parkováním ve městě. Dále postupně vybudujeme tři parkovací domy: na autobusovém nádraží je stavba již schválena a dále na Rynečku, nebo v Milínské a v blízkosti sídliště. Záchytná parkoviště na Drkolnově, Flusárně a na parkovišti pod Svatou Horou budou sloužit především pro přespolní, ti už nebudou moci parkovat bezplatně v centru města a na sídlišti. Všechny tyto kroky výrazně zlepší parkování pro ty, co zde bydlí a podnikají.
Hodně lidí v Příbrami trápí parkování. Jsem rád, že se mi podařilo prosadit parkovací systém, který občanům do budoucna znatelně zlepší možnosti zaparkovat v blízkosti bydliště a všem poskytne více volných míst pro krátkodobé parkování po celém městě. Nyní musíme být trpěliví. Jde bohužel o projekt, který nelze uvést v život během několika měsíců. Jsou potřeba studie, mnoho příprav po technické, investiční a informační stránce. Nyní je proces spuštění na úřednících, předpokládám jej na jaře 2023. Důležité je, že jsme přišli s funkčním systémem, to je obrovský úspěch. Věřím, že v dlouhodobém horizontu půjde o zcela zásadní krok k vyřešení problémů s parkováním ve městě. Dále postupně vybudujeme tři parkovací domy: na autobusovém nádraží je stavba již schválena a dále na Rynečku, nebo v Milínské a v blízkosti sídliště. Záchytná parkoviště na Drkolnově, Flusárně a na parkovišti pod Svatou Horou budou sloužit především pro přespolní, ti už nebudou moci parkovat bezplatně v centru města a na sídlišti. Všechny tyto kroky výrazně zlepší parkování pro ty, co zde bydlí a podnikají.
Parkování je pouze část řešení dopravy v Příbrami…
Ano, nechceme mít z města jedno velké parkoviště a ucpané ulice auty. Abychom ulevili dopravě a znečištění ve městě, co nejdříve spustíme již připravovaný bikesharing a instalaci uzamykatelných koláren do základních škol. Pro občany města, kteří platí řádně daně a poplatky, zavedeme MHD zdarma. A z hlediska oprav silnic navrhneme převést oddělení správy silnic a chodníků pod nově vzniklou servisní společnost. Ta bude mít na starosti opravy komunikací, chodníků a správu parkovišť a parkovacího systému. Razantně tím urychlíme opravy, které jsou nyní velmi zdlouhavé a administrativně zbytečně náročné.
Ano, nechceme mít z města jedno velké parkoviště a ucpané ulice auty. Abychom ulevili dopravě a znečištění ve městě, co nejdříve spustíme již připravovaný bikesharing a instalaci uzamykatelných koláren do základních škol. Pro občany města, kteří platí řádně daně a poplatky, zavedeme MHD zdarma. A z hlediska oprav silnic navrhneme převést oddělení správy silnic a chodníků pod nově vzniklou servisní společnost. Ta bude mít na starosti opravy komunikací, chodníků a správu parkovišť a parkovacího systému. Razantně tím urychlíme opravy, které jsou nyní velmi zdlouhavé a administrativně zbytečně náročné.
Dalším velkým tématem je Fantova louka. Jaký je váš názor na rozvoj tohoto území?
Potřebujeme stavět byty a Fantova louka je jedním z vhodných míst uvedených v územním plánu už více než 20 let. Musí to ale být ve prospěch občanů, a ne developerů. Pochybnosti se rozptýlí pouze naprostou transparentností a otevřenou diskuzí.
Potřebujeme stavět byty a Fantova louka je jedním z vhodných míst uvedených v územním plánu už více než 20 let. Musí to ale být ve prospěch občanů, a ne developerů. Pochybnosti se rozptýlí pouze naprostou transparentností a otevřenou diskuzí.
O Fantově louce se tolik diskutuje mimo jiné kvůli tomu, že Příbram má málo bytů. Co se s tím dá dělat?
Myslíme si, že musíme podporovat soukromou bytovou výstavbu, například prodejem městských pozemků s podmínkou, že kolaudace nových bytů bude do pěti let. Také budeme systematicky vykupovat pětinu nově vybudovaných bytů za průměrné ceny, které poté pronajmeme, čímž zvýšíme nabídku levnějších nájmů. Ve městě lze přestavět na byty také některé nevyužité nebo zchátralé objekty – například budovu bývalého soudu na nám. T. G. Masaryka 1, někdejší mazutku na Rynečku nebo bývalou budovu Městských lesů Příbram v ulici Čs. armády.
Myslíme si, že musíme podporovat soukromou bytovou výstavbu, například prodejem městských pozemků s podmínkou, že kolaudace nových bytů bude do pěti let. Také budeme systematicky vykupovat pětinu nově vybudovaných bytů za průměrné ceny, které poté pronajmeme, čímž zvýšíme nabídku levnějších nájmů. Ve městě lze přestavět na byty také některé nevyužité nebo zchátralé objekty – například budovu bývalého soudu na nám. T. G. Masaryka 1, někdejší mazutku na Rynečku nebo bývalou budovu Městských lesů Příbram v ulici Čs. armády.
Jsou na to v rozpočtu peníze?
Považuju částečně za svůj úspěch, že Příbram má nyní na účtech 400 milionů korun, zatímco na začátku volebního období před čtyřmi lety to bylo okolo 250 milionů korun. Přitom se pod mým vedením rekordně investuje a opravuje – v průměru o 90 milionů korun ročně více než v minulém volebním období. Navíc chceme prosadit dlouhodobou finanční strategii města, kterou jsme už zveřejnili na www.pribram2030.cz, a ta by městu přinesla pokračující finanční stabilitu i bez politiků-ekonomů. Peníze město má, nyní jsou potřeba správná dlouhodobá rozhodnutí.
Považuju částečně za svůj úspěch, že Příbram má nyní na účtech 400 milionů korun, zatímco na začátku volebního období před čtyřmi lety to bylo okolo 250 milionů korun. Přitom se pod mým vedením rekordně investuje a opravuje – v průměru o 90 milionů korun ročně více než v minulém volebním období. Navíc chceme prosadit dlouhodobou finanční strategii města, kterou jsme už zveřejnili na www.pribram2030.cz, a ta by městu přinesla pokračující finanční stabilitu i bez politiků-ekonomů. Peníze město má, nyní jsou potřeba správná dlouhodobá rozhodnutí.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Tomáš Pečenka
Související
•Příbram obdržela dvě nabídky na připravovanou rekonstrukci akvaparku
•V Příbrami lidé podepisují petici proti zástavbě Fantovy louky
•O aquaparku, parkování či problémových ubytovnách. Předvolební debata na pribram.cz