Budou mít u škol kola přednost před auty? V Dobříši se diskutovalo o městské cyklistice
30. května 2021 (18:46)
foto: ilustr/pixabay
Veřejná debata se dotkla dopravy na kole do škol a možných rizik nebo budování nových cyklostezek.
V rámci květnové iniciativy Do práce na kole se v Dobříši uskutečnila otevřená diskuse k cyklodopravním opatřením ve městě. O návrzích na možné změny jednali 24. května zástupci města a zájemci ze strany veřejnosti, za odborníky promluvil Jaroslav Martinek ze spolku Partnerství pro městskou mobilitu.
Úvodní část setkání se týkala prezentace obecných východisek a průzkumů, která životní styl obyvatel České republiky neukazuje v příznivém světle. Podle šetření Eurostatu z roku 2014 se v počtu obézních lidí v populaci mezi evropskými zeměmi řadíme na čtvrté místo. Pouhá pětina českých dětí (podle průzkumu University Palackého a HSBC) dosáhne na denní hodinový limit, který pro pohybové aktivity doporučuje Světová zdravotnická organizace. Starosta Dobříše Pavel Svoboda také zmínil, že ČR se v polovině letošního května připojila k podpisu Vídeňské deklarace, jejíž součástí je i Plán na podporu cyklistické dopravy s cílem zdvojnásobit podíl cyklodopravy nebo posílit dopravní infrastruktury pro cyklisty.
Dobříš také sledovala ranní provoz ve Školní ulici. V čase 7.40 až 8.00 se zde na 200 aut objeví pouze pět kol či koloběžek. Zároveň uskutečnila rychlostní experiment. Cesta z Větrníku do 2. ZŠ v Dobříši trvala na kole (na 2,3 kilometrů dlouhé trase) 5:48, zatímco autem (2,6 kilometru) 6:05.
Jako problematickou právě pro cesty na kole do škol vnímali účastníci bezpečnost. Za příklad možné praxe byl uveden postup v Říčanech, kde se ulice před školou každé ráno zcela uzavře pro automobilovou dopravu. Eliminovat případné krádeže by pomohlo značení kol nebo využití uzamykatelných boxů. Prezentovány byly také plány na vybudování cyklostezek (např. Dobříš–Sv. Pole, k oboře Aglaia, Dobříš–Stará Huť), jejichž realizaci ale bude předcházet zajištění dalších podkladů minimálně ve formě studie.
Ve městě jsou již částečně vybudovány cyklostezky a rozmístěny stojany, informační centrum provozuje veřejnou půjčovnu kol. Funguje automatizovaný sběr námětů v interaktivních mapách a cyklotrasy mapuje web kolemdobris.cz. A zřejmé jsou nyní i plány do budoucna: uspořádání ankety mezi žáky o způsobu dopravy do škol, zadání studie cykloopatření a jejich postupné zavádění se zaměřením na dopravu do škol, studie cyklostezek do Sv. Pole a k oboře Aglaia či příprava možného uzavření Školní ulice v době před začátkem školy (včetně vyhodnocení dopadů na dopravu v centru).
Dobříš se také chystá zaměřit na větší osvětu a propagaci jako města přátelského k cyklistům. S okolními obcemi chce spolupracovat ohledně napojení na regionální a páteřní cyklostezky. Záznam celé diskuse je k dispozici na kanálu YouTube.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Magdalena Rezková