„Automobilisté Olga a Karel“: Nová expozice v původní prvorepublikové garáži Památníku Karla Čapka
25. června 2020 (15:48)
foto: pribram.cz, Klára Loukotová
V sobotu 4. července ve 13 hodin se v Památníku Karla Čapka ve Staré Huti u Dobříše otevírá garáž s atraktivní motoristickou expozicí - 83letým veteránem Škoda Rapid stejného provedení i dne výroby, jaký sloužil Olze Scheinpflugové a Karlu Čapkovi. Vernisáž doplní přednáška a unikátní fotografie z exotické cesty vozy Škoda, ve 30. letech kolorované ateliérem Langhans.
V sobotu 4. července od 13 hodin bude v Památníku Karla Čapka ve Staré Huti u Dobříše konat vernisáž nové části stálé expozice – zřejmě poprvé v historii bude veřejnosti zpřístupněna prvorepubliková garáž, kdysi používané Olgou Scheinpflugovou a Karlem Čapkem. Dochovala se ve velmi autentickém stavu, včetně neomítnutého zdiva z tvárnic vyrobených ze strusky (odpadu při lokální výrobě železa) a podlahy - „mlatu“.
Vernisáž odstartuje přednáškou Zdeňka Vacka, ředitele Památníku Karla Čapka, stálého spolupracovníka ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi a hlavního autora publikace Kronika ŠKODA AUTO (1895- 2018). Návštěvníci Památníku Karla Čapka se mohou těšit na projekci unikátních fotografií nejen automobilů popular a rapid z domácnosti Karla Čapka, ale i dalších dobových snímků z cesty čtyř popularů do Kalkaty, v roce 1934 ručně kolorovaných renomovaným pražským ateliérem Langhans.
V prostorách původní garáže budou instalovány infopanely nové stálé expozice „Automobilisté Olga a Karel“ se základními informacemi na toto téma, méně známými fotografiemi a citáty z díla Karla Čapka na téma motorismu. Dominantním exponátem bude 83letý veterán Škoda Rapid, dlouhodobě zapůjčený ze soukromé sbírky renovátora historických vozidel Jiřího Valacha (V&W Classic Cars s.r.o.) z Ratajů u Kroměříže. Autentické automobily Škoda užívané O. Scheinpflugovou a K. Čapkem se zřejmě nedochovaly, vystavený rapid však přesně odpovídá nejen provedením dvoudveřové uzavřené karoserie, ale dokonce i datem výroby 12. ledna 1937! Navíc i v jeho případě byla první majitelkou emancipovaná žena – „chauffeurka“ (šoférka), jistá Lilien Krinwaldová z Raškovic v Beskydech. Na rozdíl od Olgy Scheinpflugové si rapid nepřevzala v pražské, nýbrž brněnské prodejně Škoda.
foto: pribram.cz, Klára Loukotová
Karel Čapek a motorismus
V domácnosti Olgy Scheinpflugové a Karla Čapka se vystřídaly dva automobily Škoda: lidový Popular (1935) a model střední třídy Rapid (1937). Do té doby se světoznámý dramatik, spisovatel a novinář vydával na delší cesty výhradně vlakem, později si automobily pronajímal nebo cestoval s přáteli – motoristy, například po Oravě. V Lidových novinách uveřejňoval fejetony jako Autovraždy (o automobilistech, kteří srazí člověka a z místa nehody ujedou) či Autouličníci o oslňování netlumenými světly. Zrušení výběru mýtného na pražských mostech (1925) přirovnal ke zrušení nevolnictví.
V domácnosti Olgy Scheinpflugové a Karla Čapka se vystřídaly dva automobily Škoda: lidový Popular (1935) a model střední třídy Rapid (1937). Do té doby se světoznámý dramatik, spisovatel a novinář vydával na delší cesty výhradně vlakem, později si automobily pronajímal nebo cestoval s přáteli – motoristy, například po Oravě. V Lidových novinách uveřejňoval fejetony jako Autovraždy (o automobilistech, kteří srazí člověka a z místa nehody ujedou) či Autouličníci o oslňování netlumenými světly. Zrušení výběru mýtného na pražských mostech (1925) přirovnal ke zrušení nevolnictví.
Postupně měnil svůj rezervovaný názor, v roce 1930 již psal své přítelkyni Olze Scheinpflugové: „Zvykl jsem si na auto a vidím, že člověk užije krajinu z auta nejlíp.“ Karel Čapek však vůdčí list neboli řidičský průkaz nikdy nezískal. Teorii i ovládání spojky a řazení prý zvládl, jenže nedokázal couvat. V tom mu bránila ztuhlá „dřevěná páteř“, následek Bechtěrevovy nemoci.
foto: pribram.cz, Klára Loukotová
Olga Scheinpflugová - na rozdíl od svého dlouholetého přítele - vůdčí list získala a brzy se stala majitelkou automobilu Škoda Popular. S jeho karoserií rudohnědé barvy „Maron“ korespondovalo hnědé čalounění skromně vybaveného interiéru. Hrdá majitelka si lidový vůz převzala v úterý 28. května v prodejně Škodovky vedle pražského Obecního domu. Šlo o uzavřený čtyřmístný automobil s jediným párem dveří. Na délku popular měřil jen 3770 milimetrů, s 1360 mm byl podstatně užší než současné automobily a bez posádky vážil pouhých 750 kilogramů. Chyběly nejen posilovače brzd nebo řízení, ale také topení nebo autorádio. Na nejvyšší rychlostní stupeň, trojku, popular uháněl až devadesátkou při 7,5litrové spotřebě.
Škodou Popular s najatým profesionálním řidičem se umělecká dvojice vydala na první delší společnou dovolenou, léto 1935 strávila v Alpách. Doma nechal Karel Čapek rozepsaný román Válka s Mloky. Při zastávce v Gnadenwaldu u rakouského Innsbrucku požádal Olgu o ruku – prý anglicky: „Do you wish to marry me?“ Domů se vraceli oklikou přes Slovensko, 26. srpna 1935 dovezl osvědčený řidič Knauer snoubence na Vinohradskou radnici v Praze.
foto: pribram.cz, Klára Loukotová
V roce 1935 se v reklamní kampani mladoboleslavské automobilky uplatnilo toto dobrozdání z pera populární umělkyně: Dopis Škodovce
Ráda podepisuji, že zasněžené hory v pozadí jsou nekašírovaná skutečnost a naprosto žádné divadelní dekorace. Jsou to pasy Švýcar a Dolomit, jichž výšku 2.200 m Popular vyjel bez práskání bičem. Mám na svůj malý vůz hezké vzpomínky jako žena i jako šofér, tak až ho roztrhám, koupím si asi zase něco z Vašich stájí.
V březnu 1937 se v domácnosti Olgy Scheinpflugové a Karla Čapka objevil silnější stroj značky Škoda, dělající čest svému jménu Rapid, tedy rychlý - dosahoval tempa až 100 km/h. Rapid byl o polovinu dražší než popular, uzavřené dvoumístné provedení přišlo na 29 900 korun. Vůz vyrobený 12. ledna 1937 převzala jeho majitelka uváděné v análech Škodovky již jako „Olga Scheinpflugová – Čapková“ v pondělí 8. března.
Řízení rapidu převzal „Motlík“, člen Čapkovy domácnosti Václav Motl. V létě 1937 vezl Olgu s Karlem rapidem do Alp. Z nostalgie opět navštívili místo svého zasnoubení v Gnadenwaldu, ale pražským autoklubem pečlivě vypracované itineráře osvědčené při dřívější výpravě je tentokrát dovedly až na úpatí Mont Blanku, do Chamonix. Zdá se, že škodovka ujela nejméně 3500 kilometrů.
Léto 1937 v rapidu bylo poslední klidnou dovolenou. Napřesrok už se stupňovala sudetská krize a necelé tři měsíce po Mnichovu, na Boží hod vánoční roku 1938, Karel Čapek zemřel. Řidič Václav Motl za ním rapidem vozil lékaře, včetně profesora Josefa Pelnáře z Říčan. Po spisovatelově smrti se „Motlík“ navzdory ledovce vydal do Staré Huti pro sochaře Karla Dvořáka, který sňal svému příteli posmrtnou masku. „Chci, aby mi odlil jeho ruku, pravičku s mozolem od psaní na prostředním prstu,“ přála si tehdy vdova. Motla doprovázela manželka: „Nebyla ta obvyklá cesta na Strž tentokrát ani trochu radostná.
Rapidem se plazili do Staré Huti asi tři hodiny. Silnice byla jedno sklo. Naštěstí tenkrát auta ještě tolik nejezdila, a tak s úspěchem zdolali i pověstné Andělské schody, kde to s nimi smýkalo od jednoho kraje silnice ke druhému.“ Poslední zmínka o automobilu Škoda Rapid se váže k létu 1945. Tehdy jím Olga Scheinpflugová zachránila ze Strže zabrané důstojníky Rudé armády Čapkovy písemnosti, naložené auto prý do Prahy odtáhl vojenský džíp. Další osudy vozů popular a rapid nejsou jasné.
Ráda podepisuji, že zasněžené hory v pozadí jsou nekašírovaná skutečnost a naprosto žádné divadelní dekorace. Jsou to pasy Švýcar a Dolomit, jichž výšku 2.200 m Popular vyjel bez práskání bičem. Mám na svůj malý vůz hezké vzpomínky jako žena i jako šofér, tak až ho roztrhám, koupím si asi zase něco z Vašich stájí.
V březnu 1937 se v domácnosti Olgy Scheinpflugové a Karla Čapka objevil silnější stroj značky Škoda, dělající čest svému jménu Rapid, tedy rychlý - dosahoval tempa až 100 km/h. Rapid byl o polovinu dražší než popular, uzavřené dvoumístné provedení přišlo na 29 900 korun. Vůz vyrobený 12. ledna 1937 převzala jeho majitelka uváděné v análech Škodovky již jako „Olga Scheinpflugová – Čapková“ v pondělí 8. března.
Řízení rapidu převzal „Motlík“, člen Čapkovy domácnosti Václav Motl. V létě 1937 vezl Olgu s Karlem rapidem do Alp. Z nostalgie opět navštívili místo svého zasnoubení v Gnadenwaldu, ale pražským autoklubem pečlivě vypracované itineráře osvědčené při dřívější výpravě je tentokrát dovedly až na úpatí Mont Blanku, do Chamonix. Zdá se, že škodovka ujela nejméně 3500 kilometrů.
Léto 1937 v rapidu bylo poslední klidnou dovolenou. Napřesrok už se stupňovala sudetská krize a necelé tři měsíce po Mnichovu, na Boží hod vánoční roku 1938, Karel Čapek zemřel. Řidič Václav Motl za ním rapidem vozil lékaře, včetně profesora Josefa Pelnáře z Říčan. Po spisovatelově smrti se „Motlík“ navzdory ledovce vydal do Staré Huti pro sochaře Karla Dvořáka, který sňal svému příteli posmrtnou masku. „Chci, aby mi odlil jeho ruku, pravičku s mozolem od psaní na prostředním prstu,“ přála si tehdy vdova. Motla doprovázela manželka: „Nebyla ta obvyklá cesta na Strž tentokrát ani trochu radostná.
Rapidem se plazili do Staré Huti asi tři hodiny. Silnice byla jedno sklo. Naštěstí tenkrát auta ještě tolik nejezdila, a tak s úspěchem zdolali i pověstné Andělské schody, kde to s nimi smýkalo od jednoho kraje silnice ke druhému.“ Poslední zmínka o automobilu Škoda Rapid se váže k létu 1945. Tehdy jím Olga Scheinpflugová zachránila ze Strže zabrané důstojníky Rudé armády Čapkovy písemnosti, naložené auto prý do Prahy odtáhl vojenský džíp. Další osudy vozů popular a rapid nejsou jasné.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
Klára Loukotová
Klára Loukotová
autor: Tomáš Pečenka