Architekt Kučera: Služba cílená na turisty by měla být přehledná a především od počátku komplexní
ROZHOVOR
4. července 2022 (06:32)
foto: Vít Kučera / se souhlasem
Příbramský architekt Vít Kučera se zamýšlí nad autobusovou linkou pro turisty, která spojuje Příbram a okraj Brd. Upozorňuje, že služba této linky by měla být doprovázena širší nabídkou služeb tak, aby bylo možno propojit více cílů a oslovit širší rozsah turistů.
Začaly prázdniny a od 18. června zahájila provoz speciální turistická linka z Příbrami do Brd. Jak jste přivítal tuto zprávu?
Vnímám to samozřejmě pozitivně. Sám jsem ji několikrát využil. Kladu si jen otázku, proč je termín stanoven na 18. června. Sezóna, aspoň pro mě, začíná dřív.
Vnímám to samozřejmě pozitivně. Sám jsem ji několikrát využil. Kladu si jen otázku, proč je termín stanoven na 18. června. Sezóna, aspoň pro mě, začíná dřív.
Tato linka nebyla v minulosti příliš využívaná, tak možná proto byl zvolen termín před letními prázdninami a možná i jako pokus, jestli se osvědčí..
Pokud je termín zvolen s ohledem na začínající turistickou sezónu, pak je volba logická. Já tuto linku chápu spíš jako službu obyvatelům Příbrami. Provoz cyklobusu je skvělá služba, ale nemůže správně fungovat bez návaznosti na ostatní služby a nabídky. A že Příbram má co nabídnout je nasnadě. Služba, cílená na turisty, by měla být přehledná a především komplexní. Jinak by měla efekt, jako kdybyste koupili dítěti jednu brusli a zkusili, jak mu to půjde a pak mu případně dokoupili druhou.
Pokud je termín zvolen s ohledem na začínající turistickou sezónu, pak je volba logická. Já tuto linku chápu spíš jako službu obyvatelům Příbrami. Provoz cyklobusu je skvělá služba, ale nemůže správně fungovat bez návaznosti na ostatní služby a nabídky. A že Příbram má co nabídnout je nasnadě. Služba, cílená na turisty, by měla být přehledná a především komplexní. Jinak by měla efekt, jako kdybyste koupili dítěti jednu brusli a zkusili, jak mu to půjde a pak mu případně dokoupili druhou.
S čím by měla být tato linka propojená?
Nedovedu si představit, že rodina s dětmi bude s nadšením provozovat celotýdenní brdskou "lesní turistiku" bez zpestření jinými zážitky a cíli v okolí. Představuji si, že jako turista se ubytuji na týden v penzionu v Příbrami, Orlově nebo Bohutíně.
Brdy nabízí neskutečný zážitek z krásné přírody, ale není to přece jen trochu málo? Chci se podívat i za humna, za les, na zámek Orlík, na Třemšín, na Padrtě, na přehradu, do Míšova, na Svatou horu, do muzea, do bazénu, do galerie, do centra Příbrami, do Březnice, do Berouna. Očekával bych hromadnou rodinnou jízdenku na městskou, příměstskou dopravu vč. vlaku. Na den nebo víkend, nebo na týden, abych nemusel všude autem.
Nedovedu si představit, že rodina s dětmi bude s nadšením provozovat celotýdenní brdskou "lesní turistiku" bez zpestření jinými zážitky a cíli v okolí. Představuji si, že jako turista se ubytuji na týden v penzionu v Příbrami, Orlově nebo Bohutíně.
Brdy nabízí neskutečný zážitek z krásné přírody, ale není to přece jen trochu málo? Chci se podívat i za humna, za les, na zámek Orlík, na Třemšín, na Padrtě, na přehradu, do Míšova, na Svatou horu, do muzea, do bazénu, do galerie, do centra Příbrami, do Březnice, do Berouna. Očekával bych hromadnou rodinnou jízdenku na městskou, příměstskou dopravu vč. vlaku. Na den nebo víkend, nebo na týden, abych nemusel všude autem.
Ale právě pro Vás, jako architekta, přece platí pravidlo, že pro provoz čehokoli je dopravní přístupnost a parkovací plochy nezbytnou podmínkou
To platí pro projekty plány i provoz. Turista ale jistě netouží strávit dovolenou jízdou v ucpaném městě, hledáním parkování a objížděk. Turista se chce kochat zelení, a ne možností v zeleni parkovat. Nechce zažívat každodenní dopravní stres i na dovolené. Turista by měl prostoupit do vnitřního organismu města, aby ho zažil a město zažilo turistu. S jeho přítomností, dychtivostí zážitků a vzpomínek. Veřejná doprava – jakákoli – je jedním ze základních pilířů turismu, ale i městského života. Jedinou výjimkou z pohledu potřeby parkování, kterou nezastoupí zcela veřejná doprava je provoz aquacentra. Návštěvníci přijíždí ze vzdálenosti mimo dosah městské dopravy. Jezdí především ve dvojicích. A především v zimě, kdy nechtějí prochladnout, a onemocnět, volí operativní rychlý přesun autem. Všechny ostatní cíle by měly být dostupné integrovanou dopravou. Dovedete si představit, že po Vídni, Berlíně nebo i Praze jezdíte jako turista autem?
To platí pro projekty plány i provoz. Turista ale jistě netouží strávit dovolenou jízdou v ucpaném městě, hledáním parkování a objížděk. Turista se chce kochat zelení, a ne možností v zeleni parkovat. Nechce zažívat každodenní dopravní stres i na dovolené. Turista by měl prostoupit do vnitřního organismu města, aby ho zažil a město zažilo turistu. S jeho přítomností, dychtivostí zážitků a vzpomínek. Veřejná doprava – jakákoli – je jedním ze základních pilířů turismu, ale i městského života. Jedinou výjimkou z pohledu potřeby parkování, kterou nezastoupí zcela veřejná doprava je provoz aquacentra. Návštěvníci přijíždí ze vzdálenosti mimo dosah městské dopravy. Jezdí především ve dvojicích. A především v zimě, kdy nechtějí prochladnout, a onemocnět, volí operativní rychlý přesun autem. Všechny ostatní cíle by měly být dostupné integrovanou dopravou. Dovedete si představit, že po Vídni, Berlíně nebo i Praze jezdíte jako turista autem?
Nedovedu. Na co může Příbram nalákat turisty?
Turistu zajímají trvalé cíle, na ty se připraví, ty najde v průvodci. Nepojede do města cíleně na koncert Základní umělecké školy, která jako jedna z mála oživuje veřejný prostor. Ale koncert festivalu Odraz nebo „lidušky“ bude vnímat jako důležitý indikátor příjemného společenského, kulturního prostředí města.
Turista nebude hledat, kdy sem přijede Leoš s Kabátem nebo Naostro nebo jiná pseudokulturní popstar. Turista si chce užít každodenní kulturu prostředí, život jeho obyvatel a nasát neopakovatelnou atmosféru města, ducha každého místa i sebemenší uličky. K tomu potřebuje stejně jako běžný občan veřejnou i turistickou dopravu, musí o ní vědět, musí být pohodlná, dostupná a výhodná.
Turistu zajímají trvalé cíle, na ty se připraví, ty najde v průvodci. Nepojede do města cíleně na koncert Základní umělecké školy, která jako jedna z mála oživuje veřejný prostor. Ale koncert festivalu Odraz nebo „lidušky“ bude vnímat jako důležitý indikátor příjemného společenského, kulturního prostředí města.
Turista nebude hledat, kdy sem přijede Leoš s Kabátem nebo Naostro nebo jiná pseudokulturní popstar. Turista si chce užít každodenní kulturu prostředí, život jeho obyvatel a nasát neopakovatelnou atmosféru města, ducha každého místa i sebemenší uličky. K tomu potřebuje stejně jako běžný občan veřejnou i turistickou dopravu, musí o ní vědět, musí být pohodlná, dostupná a výhodná.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz
autor: Tomáš Pečenka
Související
•Autobusová linka pro turisty z Příbrami na okraj Brd bude mít více zastávek
•Turistická linka je opět k dispozici turistům a cyklistům
•Mezi Rožmitálem a Březnicí převezou turisty letní vlakové spoje