Aby vás nepokakal beránek: Češi si před Velikonocemi v souladu s tradicí kupují nové oblečení
10. dubna 2022 (10:17)
foto: pribram.cz/Jakub Pečenka
Poptávka po oděvech stoupá také v souvislosti s tím, že lidé mění zimní šatníky za jarní.
Češi si v souladu s tradicí, "aby vás nepokakal beránek", kupují podle prodejců před Velikonocemi nové oblečení nebo doplňky. Obchodníci na tradici upozorňují, někteří připravují slevy. Poptávka po oděvech stoupá také v souvislosti s tím, že lidé mění zimní šatníky za jarní. V důsledku války na Ukrajině prodejci módy sledovali pokles prodejů, někde se tržby postupně zvedly, v některých e-shopech lidé zboží vyhledávají, ale nákup nedokončí. Vyplývá to z ankety ČTK mezi obchodníky.
Internetový obchod se spodním prádlem a plavkami Astratex tradičně kolem Velikonoc sleduje nárůst tržeb. "Ženy si chtějí jednoduše udělat radost. Začíná jaro, proto více vyhledávají novinky a stoupá prodej plavek," uvedla za e-shop Iva Janoušková. Astratex působí na zhruba desítce trhů a v souvislosti s rusko-ukrajinským konfliktem zaznamenal pokles prodejů. Lidé se podle Janouškové cítí být ohroženi válkou a snaží se zabezpečit spíše základní potřeby, mezi které nákupy spodního prádla nepatří. Mnozí také věnovali peníze na dobročinné účely, řekla dále.
E-shop s módou a doplňky Zoot chystá před Velikonocemi tematické akce, vzhledem k tomu, že nabízí slevy, stoupá počet objednávek, uvedl výkonný ředitel obchodu Milan Polák. Připomněl, že ale stěžejní je pro Zoot v tomto období kampaň na podporu iniciativy Slepice v nouzi. Mezi 11. a 18. dubnem daruje na podporu slepic z velkochovů pět korun z každé objednávky.
Zoot sledoval propad prodejů od počátku ruské invaze na Ukrajinu zhruba do konce první poloviny března. "Lidé neměli příliš náladu na nákupy oblečení a influenceři nechtěli v té době módu propagovat. V druhé polovině března se ale tržby zvedly, a nakonec jsme dosáhli 93 procent původního plánu. V porovnání s prvními měsíci koronavirové pandemie, kdy tržby klesly na 30 procent, se jedná o velmi slušný výsledek," řekl.
V březnu e-shopům s oděvy a obuví podle dat vyhledávače módy Glami každoročně mírně rostou tržby. Lidé mění šatník v souvislosti se změnou ročního období a také si pořizují zboží zrcadlící aktuální trendy. "Za březen pozorujeme také meziroční růst průměrné hodnoty objednávky o 14 procent," uvedl za Glami Ján Kešelák. Dodal, že výraznější zájem lze pozorovat u dámských tenisek, lodiček, kalhot a také bikin.
Oddíl nazvaný "aby vás nepokakal beránek" vytvořily ve velikonoční kategorii on-line supermarkety Košík.cz a Rohlik.cz. Zařadily do něj drobnosti jako ponožky, punčochy nebo jednoduchá trika.
Velikonoce se letos budou slavit v polovině dubna. Velký pátek připadá na 15. dubna, kdy budou všechny obchody otevřené. Většina prodejen bude zavřená na Velikonoční pondělí.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: pribram.cz/ČTK
autor: Jakub Pečenka