Spolek žádá premiéra o zpřísnění provozu vodních skútrů
15. července 2016 (09:24)
Spolek pro ochranu přírody a krajiny v oblasti Slapského jezera žádá premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD) o zpřísnění provozu vodních skútrů. V dopise, jehož znění má ČTK k dispozici, poukazuje na nedělní nehodu na Orlické přehradě, kterou nepřežila osmnáctiletá dívka. Omezení provozu motorových plavidel požaduje také internetová petice. Mluvčí vlády Martin Ayrer včera ČTK sdělil, že Sobotka požádá o prověření ministerstvo dopravy a případně budou učiněny změny. Ministerstvo namítá, že skútry nejezdí po přehradách bez omezení. Příčinou nedělní tragédie bylo podle něj porušení pravidel.
Po střetu skútru s loďkou na Orlíku byla těžce poraněna osmnáctiletá dívka, po přepravě do nemocnice zemřela. Podle spolku je nehoda přímým důsledkem novely vyhlášky o rekreační plavbě, která loni povolila provoz skútrů a silných motorových člunů. Spolek navrhuje, aby byl do vyšetření nehody okamžitě vyloučen provoz skútrů v exponovaných rekreačních oblastech. V dalším kroku by se mělo vrátit omezení rekreační motorové plavby minimálně na stav platný před přijetím vyhlášky.
Sobotka požádá v nejbližší době o prověření a písemné stanovisko ministerstvo dopravy, které podle Ayrera minulý rok v dubnu na základě vyhlášky pravidla a limity pro užívání vodních skútrů rozvolnilo a výrazně upravilo. "Ministr dopravy by měl pravidla co nejdříve prověřit a přijmout případné změny, aby se zabránilo situaci, kdy vodní skútry mohou ohrožovat zdraví a životy občanů," dodal Ayrer.
Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold uvedl, že ČR před novelou vyhlášky čelila stížnostem EU, protože si mohl člověk skútr pořídit, ale nebylo ho možné téměř nikde provozovat. Vymezené plochy obce totiž odmítaly. Nyní má ČR podobná pravidla jako jiné evropské země.
Zásadní podle Neřolda je, aby všichni vůdci plavidel měli zkoušky, dodržovali pravidla a nehazardovali se životy jiných. "Není pravda, že jsme pustili skútry na přehradu bez omezení. Pravidla jasně říkají, že skútr nesmí skákat na vlnách ani dělat žádné jiné akrobatické prvky, pokud není ve vymezené ploše pro skútry. Nemůže se pohybovat po vodní ploše neomezenou rychlostí a musí stejně jako ostatní dodržovat pravidla pro míjení plavidel," upozornil mluvčí. Poukázal na to, že v loňské sezoně se v ČR žádná vážná plavební nehoda nestala a byla zaznamenána jen dvě lehká zranění. Jestliže někdo poruší pravidla, nelze podle Neřolda následnou tragédii svalovat na to, že se režim pro skútry a další plavidla upravil.
Podle serveru Deník.cz na nedělní nehodu reagovala Státní plavební správa rychlým vyhlášením opatření obecné povahy. V něm vymezuje vodní plochu pro sportovní a akrobatickou činnost a konkrétní čas v týdnu kromě neděle. Tuto plochu budou moci využívat provozovatelé skútrů. Neznamená to však jejich zákaz na vodních cestách na přehradě, na nichž se budou moci dál pohybovat. Neřold uvedl, že správa situaci na vytížených přehradách sleduje, a pokud to bude třeba, bude na ni reagovat dalšími opatřeními.
Podle spolku pro ochranu Slapského jezera by problematika měla být vyjmuta z kompetence ministerstva dopravy a konsenzus hledán na širší bázi koaličních stran. "Je zřejmé, že se jedná spíše o problém politický než dopravně-koncepční," míní zástupci spolku. Navrhují také posoudit klasifikaci nádrží Slapy a Orlík jako dopravně významné vodní cesty. Právě tato klasifikace je podle nich klíčovým článkem právní konstrukce pro obhajobu neomezené motorové plavby uprostřed rekreačních oblastí. Prošetřeny by podle spolku měly být i okolnosti vedoucí k novele vyhlášky. Členové mají podezření, že vznikla na objednávku silných zájmových skupin.
Po střetu skútru s loďkou na Orlíku byla těžce poraněna osmnáctiletá dívka, po přepravě do nemocnice zemřela. Podle spolku je nehoda přímým důsledkem novely vyhlášky o rekreační plavbě, která loni povolila provoz skútrů a silných motorových člunů. Spolek navrhuje, aby byl do vyšetření nehody okamžitě vyloučen provoz skútrů v exponovaných rekreačních oblastech. V dalším kroku by se mělo vrátit omezení rekreační motorové plavby minimálně na stav platný před přijetím vyhlášky.
Sobotka požádá v nejbližší době o prověření a písemné stanovisko ministerstvo dopravy, které podle Ayrera minulý rok v dubnu na základě vyhlášky pravidla a limity pro užívání vodních skútrů rozvolnilo a výrazně upravilo. "Ministr dopravy by měl pravidla co nejdříve prověřit a přijmout případné změny, aby se zabránilo situaci, kdy vodní skútry mohou ohrožovat zdraví a životy občanů," dodal Ayrer.
Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold uvedl, že ČR před novelou vyhlášky čelila stížnostem EU, protože si mohl člověk skútr pořídit, ale nebylo ho možné téměř nikde provozovat. Vymezené plochy obce totiž odmítaly. Nyní má ČR podobná pravidla jako jiné evropské země.
Zásadní podle Neřolda je, aby všichni vůdci plavidel měli zkoušky, dodržovali pravidla a nehazardovali se životy jiných. "Není pravda, že jsme pustili skútry na přehradu bez omezení. Pravidla jasně říkají, že skútr nesmí skákat na vlnách ani dělat žádné jiné akrobatické prvky, pokud není ve vymezené ploše pro skútry. Nemůže se pohybovat po vodní ploše neomezenou rychlostí a musí stejně jako ostatní dodržovat pravidla pro míjení plavidel," upozornil mluvčí. Poukázal na to, že v loňské sezoně se v ČR žádná vážná plavební nehoda nestala a byla zaznamenána jen dvě lehká zranění. Jestliže někdo poruší pravidla, nelze podle Neřolda následnou tragédii svalovat na to, že se režim pro skútry a další plavidla upravil.
Podle serveru Deník.cz na nedělní nehodu reagovala Státní plavební správa rychlým vyhlášením opatření obecné povahy. V něm vymezuje vodní plochu pro sportovní a akrobatickou činnost a konkrétní čas v týdnu kromě neděle. Tuto plochu budou moci využívat provozovatelé skútrů. Neznamená to však jejich zákaz na vodních cestách na přehradě, na nichž se budou moci dál pohybovat. Neřold uvedl, že správa situaci na vytížených přehradách sleduje, a pokud to bude třeba, bude na ni reagovat dalšími opatřeními.
Podle spolku pro ochranu Slapského jezera by problematika měla být vyjmuta z kompetence ministerstva dopravy a konsenzus hledán na širší bázi koaličních stran. "Je zřejmé, že se jedná spíše o problém politický než dopravně-koncepční," míní zástupci spolku. Navrhují také posoudit klasifikaci nádrží Slapy a Orlík jako dopravně významné vodní cesty. Právě tato klasifikace je podle nich klíčovým článkem právní konstrukce pro obhajobu neomezené motorové plavby uprostřed rekreačních oblastí. Prošetřeny by podle spolku měly být i okolnosti vedoucí k novele vyhlášky. Členové mají podezření, že vznikla na objednávku silných zájmových skupin.
Tip redakce: Pokud nechcete, aby vám unikly aktuální informace, staňte se fanoušky naší stránky na Facebooku a budete 24 hodin denně v obraze.
zdroj: ČTK
autor: khj jpt